Tri letné domáce prelety

So, 10/10/2015 - 20:41 — Adam Kacvinský

Keďže sa nám tohtoročná plachtárska sezóna blíži ku koncu a čakáme už len na oficiálne uzatvorenie neba, je najvyšší čas podať krátky report z tohtoročného lietania na VSO-10 v okolí tatranských štítov.

Kvôli štúdiu a brigádam sa mi tohtoročná plachtárska sezóna začala až v polovici júla, teda ak nerátam lety typu „tour de CTR“ v nie moc dobrom počasí kvôli zle naplánovanému voľnu. Prvé preletové počasie som vystihol 16. júla. Po štvorminútovom vleku z letiska Poprad - Tatry a pomalom stúpaní som sa po dlhej odluke vydal „vyblbnúť“ do Vysokých Tatier. Zo zeme vyzeralo počasie trocha lepšie, stúpaky boli silné do 1,5 m/s a fúkal 20 km/h silný západný vietor. Po 45 minútach užívania si naslnených svahov som sa vydal smerom na východ, keďže tam boli jediné viditeľné kumuly (ak nerátam tie nad Tatrami). Prvý aktívny kumulus som zatočil za Spišskou Belou na okraji Levočských vrchov, kde som skončil v 550 m AGL. Po opätovnom získaní výšky som to mal na dolet k letisku Spišská Nová Ves, kde sa na kopcoch začínali tvoriť barančeky, po ktorých som sa mal na pláne dostať proti silnému vetru až k domovskému letisku. Znova preskok cez „hladovú dolinu“ a po 15 minútach oberania šišiek na pahorkoch 5 km južne od letiska v Spišskej som našiel dvojmeter, v ktorom som nakúpil až pod základňu. Medzitým sa počasie na trati zlepšilo, k Popradu som doletel bez problémov a chcel som sa pokúsiť otočiť ešte Kráľovu hoľu. Nad Kráľovkou bol trojmeter a základňa až v 3200 m.n.m. Po dostúpaní tesne pod základňu a roztlačení vetroňa som to chcel vyskúšať na náveternej strane mraku, či to ešte nepôjde vyššie. Na moje prekvapenie to tam ďalej stúpalo rýchlosťou do jedného metra. Skúšal som na akej veľkej ploche to vlastne stúpa a zistil som, že som vo vlne . Jednou z výhod lietania v TMA Poprad je, že siaha až do 13 500 feet a dispečeri nemajú problém pustiť nás aj do letových hladín menších dopravných lietadiel. Stúpanie som opustil vo výške 3830 metrov (12 565 feet), keďže som nemal so sebou kyslík. Z tejto výšky som letel proti vetru ďalej na západ. Keďže sa medzičasom počasie zhoršilo a väčšina plánovanej trate letu sa zatiahla, bol som nútený otočiť sa 5 km od Chopku a letieť domov po vetre. Záverečný doklz prebiehal bez výrazných termických kopancov. Prielet nad aeroklubom, podvozok, finále.

Hneď na ďalší deň vyzeralo počasie ešte lepšie, po vypnutí na Kozích chrbtoch 5 km južne od letiska som vystúpal pod základňu, niečo povytáčal spolu s popradským Blaníkom a vydal sa na trať smerom na západ. Avšak približne po 3 minútach letu za páskou ma požiadal dispečer aby som vyčkal do odletu A320-ky z dráhy 27, čiže som sa musel vrátiť za pásku a opäť dostúpať. Druhý pokus už vyšiel a letel som diaľnicou proti 25 kilometrovému vetru až po úroveň Liptovskej Osady prevažne „delfínovaním“. Mohlo to byť lepšie, keby som odštartoval o plánovaných 15 minút skôr, pretože po ceste som musel preletieť 2 čerstvé prehánky. Za Liptovskou Osadou sa počasie pomaly zhoršovalo a vietor nezoslaboval, otočil som Ostrú na západnom okraji Veľkej Fatry. Po opätovnom získaní výšky na prelet aspoň za úpätie Veľkej Fatry do lepších termických podmienok som stretol vetroň, ktorý však nekomunikoval na žiadnej z frekvencií okolitých letísk. Niečo sme spolu potočili a leteli asi po úroveň Liptovskej Štiavnice, kde sa otočil a letel späť na západ. Väčšina kumulov, ktoré tvorili diaľnicu po lete po prvom ramene trate, sa rozpadla a zaliala celú dolinu, kde sa termické podmienky výrazne zhoršili. Našťastie jeden z náveterných svahov v Nízkych Tatrách ostal naslnený, bola tam rozbitý stupák ktorý sa nedal pekne ustrediť, ale vario mi udávalo integrované 3 m. V tejto fáze letu mi vietor do chrbta výrazne pomáhal, takže som sa dokázal vrátiť v bezpečnej výške k Popradu, kde som ešte niečo dotočil, natiahol trať trocha na severovýchod a išiel na finále.

Tretí deklarovaný let nad 100 km sa mi podaril až 29. augusta. Ako som neskôr zhodnotil, mojou najväčšou chybou tohto letu bolo vypnutie po 3 minútach vleku vo výške 320 metrov AGL v riadnom kopanci, ktorý sa po vypnutí zmenil na slabý, rozpadávajúci sa polmeter. Stálo ma to veľa síl kým som sa po 30 minútach vyhrabal z výšky 200 až 450 metrov AGL, mokrý ako keby som vyšiel z bazéna. Chcel som sa pokúsiť vystúpať na odletovú a hlavne teplotne príjemnejšiu výšku na trať a preletieť do lepších termických podmienok na východ. Táto prvá fáza letu v zlom intervale mi zabrala veľa času, ktorý mi neskôr chýbal. Po odlete cez pásku som sa na úrovni Spišskej Novej Vsi napojil na „radu,“ v ktorej som sa „radoval“ až po Spišský hrad, kde som sa otočil a letel na západ. Na úrovni Spišskej som sa napojil na pahorkatiny Slovenského raja, ktorý som chcel krížom preletieť a napojiť sa na pekné diaľnice, ktoré začínali pár kilometrov západne od Kráľovky. Južne od nej som sa zasekol v dolinke, kde sa mi po pár minútach podarilo dostať z hraničnej výšky na dolet na nejaké pole v údolí, vystúpať a nadviazať na radu smerom k Chopku. Po ceste som pozdravil niekoľko paraglajdistov, ktorí boli bez spojenia na mojej výške na hranici TMA Poprad. Bez väčších problémov som sa dostal k Chopku, ktorý som preletel pod jeho úrovňou a vracal sa späť. Približne po 10 km letu som našiel na náveternom svahu trojmeter, dotočil som ho do základne a letel po chmárach k Hybiam, kde som sa vydal na sever krížom cez dolinu k Bystrej, aby som vďaka rezerve výšky natiahol trať. Po prelete Štrbského plesa, na úrovni mostíka, a ,,cinknutím,, finišu som sa vydal k Spišskej Teplici pozrieť ako aerokluboví súputníci skladajú Blaníka v poli po miestnej termike jedného nášho juniora. 

Dúfam, že v ďalšej sezóne sa mi podarí nalietať viac hodín a dlhšie prelety, že sa mi podarí zúčastniť súťaže a hlavne, že sa budem zdokonaľovať vo veciach, v ktorých mám najväčšie rezervy. Taktiež verím, že Vás tento report zaujal a motivoval k preletom v novej sezóne Letu zdar!

Aktuálne počasie

Poprad - Tatry

Malá oblačnosť
  • Malá oblačnosť
  • Teplota: -5 °C, pocitová teplota: -10.1 °C
  • Vietor: juhovýchodný, 3.6 m/s
  • Tlak: 1019 hPa
  • Rel. vlhkosť: 86 %
  • Dohľadnosť: 10 km
  • Východ slnka: 06:16 GMT
  • Západ slnka: 14:42 GMT
Hlásenie z dňa:
Pi, 06/12/2019 - 09:30