Pravidlá lietania v skratke

St, 31/07/2013 - 16:41 — admin

V prvej kapitole Plachtárskej osvety sa dozviete niečo o jednom z najdôležitejších predmetov teoretických školení, a to Letecké predpisy. Viem, že nielen zohnať, ale aj študovať tieto predpisy nieje nič jednoduché a tak som sa pokúsil túto reč "poľuďštiť" a ponúknuť predpis v zrozumiteľnejšej a prehľadnejšej podobe, aplikovateľnej (nielen) pre nádejných plachtárov. Verím, že to splní svoj účel a že to nevezmeme iba ako "obyčajnú nudnú teóriu". Takže na začiatok napodiv nezačnem predpisom prvým, ale predpisom L2, ktorý zahŕňa Pravidlá lietania.

V nasledujúcich riadkoch sa budeme zaoberať iba prevádzkou VFR letov, čo zatiaľ pre naše pomery postačí. (pre tých, ktorí nevedia čo je VFR = Visual Flight Rules; predpis uvádza, že ide o let vykonávaný podľa pravidiel letu za viditeľnosti). Pojmy ako nadmorská výška, letisko a pod. sú pravdepodobne väčšine z nás jasné, preto túto časť vynecháme a prejdeme na pojmy, ktoré sa nám môžu zísť o niečo viac. Začneme teda rozdelením vzdušného priestoru.

Vzdušný priestor

Vzdušný priestor (nielen) našej krajiny sa delí vertikálne, aj horizontálne. Vertikálne sa delí do letových hladín, ktorým je pridelená určitá trieda (označuje sa písmenami A, B, C, a pod.). My sa pohybujeme vo vzdušnom priestore triedy G, čo je vo všeobecnosti neriadený vzdušný priestor a siaha do výšky 8 000 ft (2348 m) nad morom, alebo 1 000 ft (300 m), podľa toho čo je vyššie. Vo výnimočných prípadoch sa môžeme dostať vyššie, čo je trieda C, tam je však potrebné povolenie od príslušného stanovišťa RLP. Horizontálne sa vzdušný priestor delí na oblasti, ktoré majú taktiež vytýčené svoje hranice. Táto téma patrí do inej kapitoly, do navigácie, ale aj tieto pojmy sú potrebné pre objasnenie pravidiel lietania. Takže nám v tejto kapitole postačia dva pojmy, a to:
CTR - Control Zone - Riadený okrsok
Tieto oblasti sú zriadené (logicky) v okolí letísk a všetky lety v tejto oblasti sú riadené letiskovou riadiacou vežou (TWR). Vertikálne siahajú hranice CTR od zeme až po stanovenú výšku, v našom prípade je to CTR Tatry, a ako jediné CTR na Slovensku siaha až do výšky 10 000 ft (ostatné iba do 5000 ft).
TMA - Terminal Control Area - Koncová riadená oblasť
Definícia TMA je trochu krkolomná, ale hovorí, že táto oblasť je zriadená v mieste, kde sa zbiehavajú letové trate v blízkosti väčších letísk. U nás ide o TMA Poprad.

Dodržiavanie pravidiel lietania

Predpis nám hneď v úvode radí, aby sme nepodcenili predletovú prípravu a to po každej stránke. Myslím si, že na to nám postačí rozumné myslenie, takže túto sa naozaj podceniť neoplatí. Za dodržiavanie pravidiel lietania zodpovedá výlučne veliteľ lietadla (a nie vždy je to inštruktor). V záujme bezpečnosti je však možné odchýliť sa od pravidiel daných predpisom, v každom prípade konečné rozhodnutie má vždy veliteľ.

Všeobecné pravidlá

V tejto kapitole sú zadané podmienky pre vykonávanie akrobatických, skupinových letov a pod., ale hneď v úvode je uvedené, že lietadlo nesmie byť riadené nedbanlivým spôsobom, ktorý ohrozuje bezpečnosť. Taktiež, že lietadlo nesmie letieť v zakázanom priestore, čo patrí taktiež do Navigácie. Tuto prichádza veľmi dôležitá časť, a to zabraňovanie zrážkam. Tuto je samozrejme najdôležitejšie dodržiavať bezpečné vzdialenosti, nielen medzi lietadlami, aj medzi lietadlom a terénom, alebo inou prekážkou. Čo sa týka vyhýbaniu sa iným lietadlám platí, že lietadlo, ktoré má prednosť musí dodržiavať rýchlosť a kurz. Lietadlo, ktoré sa vyhýba, urobí to tak, že ho nadletí, podletí, alebo križuje jeho trať, samozrejme, v bezpečnej vzdialenosti.

Pravidlá vyhýbania sa:

  • ak lietadlá letia proti sebe, navzájom sa vyhýbajú zmenou kurzu doprava
  • ak sa trate lietadiel zbiehajú, platí pravidlo pravej ruky takže lietadlo vpravo má prednosť, teda lietadlo vľavo sa mu musí vyhnuť (viac polopatisticky som to už vysvetliť nedokázal:-))
  • motorové lietadlá sa musia vyhnúť vetroňom, vzducholodiam, balónom
  • vetrone sa musia vyhnúť balónom !
  • motorové lietadlá sa musia vyhnúť lietadlám, ktoré majú vo vleku vetroň, transparent, alebo niečo iné (aj keď neviem presne čo)
  • pri pristávaní, má prednosť lietadlo približujúce sa v menšej výške, resp. v pokročilejšej fáze priblíženia
  • pri pristávaní má vetroň vždy prednosť pred motorovým lietadlom
  • lietadlo nútené núdzovo pristáť má prednosť

Keďže my vykonávame lety v riadenom okrsku, sme povinní sledovať ostatnú prevádzku v okolí letiska a pri prilietavaní sa zaradiť do príslušného okruhu. Pri priblížení na pristátie sú podľa predpisu uprednostňované zatáčky doľava (ľavé okruhy). Nezabúdajme taktiež na povinnosť pri termických letoch hlásiť POLOHU, VÝŠKU a PODMIENKY riadiacemu letovej prevádzky, čo je dôležité aj pre ostatné lietadlá a v neposlednom rade aj pre inštruktora na zemi!

Minimálne dohľadnosti a vzdialenosti

Vo všeobecnosti platí, že VFR let sa môže vykonávať pri minimálnej dohľadnosti 5 km. Dôležitejšie pre nás sú však bezpečné vzdialenosti od mrakov. V priestore triedy G platí, že lietať môžeme iba mimo mrakov a za dohľadnosti zeme, inak sú to vzdialenosti 1 500 m horizontálne a 300 m vertikálne od mraku. Lietať VFR nemôžeme, ak je spodná hranica oblačnosti nižšia ako 450 m (1 500 ft). Samozrejme pre vykonanie letu je potrebné zohľadniť aj riziko vzniku búrky a taktiež vietor. A teraz prichádza najzaujímavejšia časť a to minimálna vzdialenosť od prekážky. Takže: Nad zastavanými plochami, zhromaždiskom osôb a nad chráneným územím (národné parky a pod.) je minimálna výška letu stanovená na 300 metrov (1 000 ft) vertikálne a 600 metrov horizontálne od najvyššej prekážky, napríklad pri lietaní pri svahoch.

Pozemné návesti

Toto sú základné pozemné návesti, ktoré môžeme vidieť na prevádzkových plochách letísk. Pre bezpečnosť a plynulosť letovej prevádzky je potrebné vedieť aspon základné návesti, aby nás najmä pri letoch na iné letiská neprekvapili.

Zákaz pristátia
Horizontálna červená doska so žltými uhlopriečkami

Nutnosť osobitnej opatrnosti počas priblíženia a pristátia
Horizontálna červená doska s jednou žltou uhlopriečkou (napr. zlý stav prevádzkovej plochy)

Uzavretie prevádzkovej plochy
Kríž nápadnej farby, napr. žltá, alebo biela

Prevádzka vetroňov na letisku
Horizontálne orientovaný biely dvojkríž

Smer na pristátie alebo vzlet
Horizontálne biele, alebo oranžové T

Prikázaný smer okruhu (pravý)
Horizontálny doprava lomený šíp nápadnej farby (na začiatku, alebo konci VPD)

Ohlasovňa letových prevádzkových služieb
Čierne písmeno C na žltom podklade

Takže to je z tejto kapitoly asi všetko. Pravidlá lietania patria medzi najdôležitejšie predpisy a nadväzuje naňho niekoľko ďalších. Neznalosť aspoň základov L-dvojky je v lietaní (nielen) v riadenom vzdušnom priestore neprípustná.

Aktuálne počasie

Poprad - Tatry

Zamračené, slabý dážď
  • Zamračené, slabý dážď
  • Teplota: 7 °C
  • Vietor: západný, 1 m/s
  • Tlak: 1009 hPa
  • Rel. vlhkosť: 93 %
  • Dohľadnosť: 8 km
  • Východ slnka: 05:42 GMT
  • Západ slnka: 15:04 GMT
Hlásenie z dňa:
Ut, 12/11/2019 - 17:00